Network Menu

Recension av Katarina Bivalds debutroman

Läsarna i Broken WheelTitel: Läsarna i Broken Wheel rekommenderar

Författare: Katarina Bivald

Recenserad av Emma Ungsäter, april 2015

Romanens huvudperson är svenska Sara, som efter en flera år lång brevväxling med en äldre kvinna i lilla staden Broken Wheel i Iowa, USA, bestämmer sig för att hälsa på. Den äldre kvinnan, Amy, litteraturälskare av lika hög grad som Sara, har dessvärre låtit bli att berätta om sin svåra sjukdom. När Sara väl reser till Broken Wheel för att möta upp med Amy får hon veta att Amy precis har gått bort. Den lilla stans brokiga skara av invånare rycker nu in, tar hand om Sara på alla upptänkliga sätt, så att hon för första gången i sitt liv känner sig hemma någonstans. För att ha något att göra i den oansenliga lilla staden Broken Wheel, öppnar Sara en liten bokhandel i en övergiven butikslokal. Hon ger mer eller mindre bort Amys stora boksamling för att försöka få stadens invånare att upptäcka glädjen med läsning. Men hennes turistvisum går snart ut och snart inser hennes nyvunna vänner att det krävs drastiska åtgärder för att Sara ska få stanna kvar i staden. Kärleken till en av invånarna kommer även in i hennes liv vilket ger boken en extra touch av romantik.

Händelserna utvecklar sig redan från början överraskande och på ett ibland smått skruvat sätt. Det finns mycket glädje i boken som med en underliggande svärta ger realism till handlingen. Svärtan kan man märka i det brokiga persongalleriet, stadens invånare bidrar med starka personligheter som ger ett djup hos boken. Boken skulle kunna bli banal och lite för enkel men tack vare de levnadshistorier som man får följa i boken så blir det ändå en historia med kvalitet. En ”feelgood” roman som gör gott och får mig att önska en uppföljare till denna bok. Det finns en röd tråd som löper starkt genom bokens handling. Böckernas makt, och vad de kan göra med de människor som vågar ge sig hän åt dess innehåll.

Det samlade betyget blir 4+ (av 5) för Katarina Bivalds debutbok. Tummen upp för en läsvärd bok!